Love Of MyLife

Love Of MyLife

Thursday, October 16, 2014

Resepi Meggi Bandung Sedap!

Salam & Hi


Hari ni saya nak share resepi meggi favorite saya.
Meggi je?
Haha ini bukan sebarang meggi ok.

Resepi ni saya dapat hampir 15 tahun dah. Memula yang buat meggi bandung ni adalah Cikgu Aziz, warden asrama Sekolah Menengah Kebangsaan Dr Burhanuddin, Taiping Perak. Beliau dulu warden asrama + dia bukak cafe kat hostel. So beliaula yang mulakan menu ni. Saya memang suka sangat so saya pun amek resepi dari beliau. Thanx cikgu! Sampai sekarang meggi ni jadi kegemaran saya + adik dan ada sesetengah kwn2.

Oklah, bahan-bahannya adalah:


1. Maggi Perasa Ayam. Perasa lain tak boleh ok.
2. Telur sebiji
3. Sos cili biasa or Thai. Tengok mana anda suka.
4. Air untuk masak meggi.

Cara-caranya:

1. Masukkan air dalam periuk. Banyak mana? Macam biasa anda masak meggi. Kalau suka banyak kuah, bubuh air kasi lebih.
2. Masukkan meggi + perencah dan kacau.
3. Cuci telur dan masukkan telur. Lepas masukkan telur, pastikan anda terus kacau. Biar kuning telur tu pecah. 


4. Masukkan 3 sudu besar cili sos @ ikut selera anda.Kacau sampai sebati.
5. Siap!


Anda boleh bubuh sayur-sayuran macam carrot, sawi ke, tak pun nak bubuh udang atau sotong pun boleh. Bagi penggemar cili api@cili padi, anda boleh bubuh jugak.

So, selamat mencuba ye.

Nak beli produk Shaklee?
Nak join Shaklee?
Hubungi saya 0173618483

No comments:

Post a Comment